perjantai 17. elokuuta 2018

#23: Millä fiiliksillä kouluun?

Heippa! Nyt poiketaan hieman aiheesta, mutta sallitaan se nyt syksyn alkaessa. Varmaan suurin osa mun blogia lukevista tietää, että aloitan nyt syksyllä lukion toisen luokan. Tai ainakin tietää, että kävin viime talven aikana lukion ensimmäistä luokkaa.. Ajattelin nyt listata hieman fiiliksiä, odotuksia jne. mitänyt mieleen juolahtaa koulun alkua ajatellen. Opiskeluvinkkejä en osaa antaa, koska opintojen suhteen olen aivan mahdoton lusmu!

Ihan ensimmäisenä mainittakoon se, ettei mulla ole koulun suhteen juuri minkäänlaista motivaatiota ja koulun alkaminen tuntuu lähinnä ärsyttävältä. Hassua, koska yleensä porukka toitottaa syksyllä kuinka valmiina ovat uuteen kouluvuoteen ja palavat halusta päästä taas opiskelemaan. Mä en oikein tiedä missä oon poikennut polulta, koska mua ei huvittaisi palata koulun penkille istumaan ollenkaan! 
Mun eka lukiovuosi meni vähän totutellessa. Muiden yläasteiden toimista en tiedä, mutta meillä oli jo yläasteella viisi jaksoa, joten lukioon siirtyessä tämä ei ollut mikään uusi juttu. Mun opiskelumotivaatio laski kolmannen jakson aikana, ja viimeisille kolmelle koeviikolle en lukenut kokeisiin juuri ollenkaan. Olen edelleen hämmentynyt miten pääsin kaikki kokeet läpi... 

Tälle vuodelle yritän tsempata kokeisiin lukemisen ja opiskelun kanssa. Viime vuonna alkuvuodesta jaksoin lukea lukuläksyt ja muutenkin uhrasin opiskelulle aikaa koulun jälkeen. Sitten opiskelumotivaation laskiessa väheni myös tämä opiskeluun kotona käytetty aika ja lopulta päästiin siihen, etten tehnyt kuin ihan pakolliset jutut kotona. Huono ratkaisu, mutta sillä tavalla pääsin kuitenkin loppuun asti.
Yksi minkä huomasin, niin se kuinka paljon hypärit auttavat jaksamaan! Vaikka mullakin on vain neljä oppituntia päivässä, yksi hypäri siellä joukossa tuo vähän pidemmän lepotauon ja auttaa jaksamaan loputkin tunnit. Ja sain silti ekalta vuodelta kasaan 30 kurssia!

Mutta nyt mulla on kaksi rautaa tulessa, koska aioin lisätä Väiskin liikuttamista ja se vaatii paljon aikaa koulun jälkeen. Samalla opiskelua pitäisi tehostaa, jos meinaa päästä kirjoituksista läpi jollain tapaa. Tietysti meinasin käydä lukion neljään vuoteen mikä helpottaa vähän lukujärjestyksiä, ja mikäli koeviikko on taas ainepäivinä, saattaa sinne lipsahtaa sekaan vapaapäivä. Tänä vuonna mulla on ensimmäinen, toinen ja neljäs jakso tupaten täynnä eri aineita luettavaksi, joten koeviikoista tulee kiireisiä. Kolmas ja viides jakso näyttävät kuitenkin rennoilta, koska kolmannessa jaksossa mun koulupäivä alkaa vasta kahdeltatoista, hurraa... Koululle joudun silti raahautumaan yhdeksäksi.

Tässä pikainen katsaus mun kuluvuoden alkamiselle! Kaikille tsemppiä opintoihin, älkää tehkö niin kuin minä teen, olen parantumaton lusmu ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti